BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 31, 2009

USRAH...(LIQO)

UKHWAH YG DIRASAI


SAMA-SAMA MEMBERI PANDANGAN

.tut..tut..tut..alamak tpon dah bunyila...Lyiana terus mgangkat tpon bimbitnya yg berbunyi ..ishhh sapa ni kol pagi2 ni..baru kul 6.."assalamualaikum..ni adik lyana ker? yer,yer..ni saya..sape ni..maaf tak save no ..owww..smpay hati adik yer tak save no akak..ni no akak la..akak husna..fesi liqo adik(mak liqo)" maafla kak dah lama sya tak gi usrah ni".
Hmm.. ni la sbb akak kol..akak nk tya adik ada msalah ker?? ..ehhh..kak..takderla..mana ader..insyaAllah ari jumaat ni sya dtg liqo yer..
"ok! akak dan shbat2 tggu adik yer"
selepas jer lyana letak hp dia terus xpuas hati.".ishhhh aku baru ja nak ponteng..kerek betoila kak husna ni..aku dah la boring masuk liqo..asyik ckp bnda yg sama ja...ishhhh..malaihnyaaa...aku..dahla nk gi cc ari jumaat ni..men game ker..tgk citer ke..best gila..adaka pulak nak ajak aku masuk liqo..eiii aku ni klu boleh tak nk lgsunng join bnda2 cmtue..xbest! boring!kcau betoila..nk tidoq balik la cmni.."
Setibanya ari jumaat,tut..tut..alahai kak husna tpon la..aku taw dah msti suh pi liqo nii.okla aku pi la..tapi smua ni terpaksa jer..mnggu depan jgn harap aku nak gi liqo..boringgggg.ahhhhh...tnsion.
Setibanya dimarkaz aku mendengar ramai shbat2ku berkumpul mndgr kuliah jumaat..ada budak2 medic ramai sgt..smbil kusyuk mendgr tazkirah .Tak silap aku tajuk tazkirah tue IKHLAS PERLU ADA DLM SE?TIAP DIRI YG DIGELAR HMBA ALLAh..aduyai..dushhh...betoi2 tajuk ni kna kat batang hdung aku..mcm taw2 jer pnceramah ni..ish!
Aku pun dgrla ..tetiba jer aku tersentuh dgn kata2 penceramah ..katanya SETIAP INSAN APA YANG DIA LAKUKAN HNDAKLAH IKHLAS..TAK KIRALAH KLU KITA MKN PUN DAPAT PAHALA..DAN DIA TEKANKAN IKHLAS INI TAK DAK DLM SMUA DIRI MANUSIA TETAPI ADA BAGI MEREKA YG IKHLAS SEMATA2 SETIAP PERKARA YG DILAKUKAN KERANA ALLAH..aku tetiba rasa kerdilnya diri ni..walaupun aku dtg sni dlm keadaan terpaksa tapi rupanya Allah nk bagi aku peringatan..syukur sgt2..tapi masih lagi rasa terpaksa nak masuk liqo kejap lagi..
Setelah ja selesai kuliah jumaat,tibalah waktu liqo pulak..alahai...hmm malasnyaaaaaaaaa...huh! dengus lyana.."assalamualaikum w.b.t...muqodimah kak husna dlm liqo..alhmdulilah..ahlan wasahlan kak husna nk ucap kpd shbat kita lyna krana pada hari ini dia dpt bersama2 kita dlm mncari ilmu,dan bersama2 kita merapatkan ukhwah yg sekian lama liqo kita ni kekurgn ..tak pnuh mcm ni..kak hisna rasa gembira dan sykur sgt2..rindu rasanya kak husna pda lyana." eeieiei malunya aku,,kata lyna..
Pada hari ni kak husna nak wat satu modul kmi diberikan coklat lolipop dan garam..ok smua kna suap kwn2.celup coklat tue dgn garam..smuanya shbat2 aku mkn..suap sorg demi sorg..tibanya dkat aku..aku rasa jijik nk makn..yerla bekas org..eiii tak nak la!..hmm ..tapi tetiba jer shbat aku iffah pgang dagu aku..suap..tetiba rasa tersentuh..rasa akrab sgt diowg melayani aku..secara tak disedari air mata aku mgalir..aku rasa hiba sgt2..rupanya2 mereka smua syg aku..
Mula lah saat itu,aku mula berjinak2 tiap mggu aku ke liqo..terasa ukhwah yg disemai dlm liqo berbunga dihati..rupanya2 byk ilmu yg aku dpt,byk perkara yg aku tak tahu dibncgkan didalm liqo,byk isu yg dulunya aku hya tidor di katil,tapi skrg aku dah tahu ..rupanya dalam liqo ni lah sgala ilmu luar yg tak dak dalam kuliah aku dapat..alhmdulilah..Allah memberi hidayah kepadaku untuk aku jadi seronok dan jadi ikhlas untuk aku masuk liqo..syukur sgt2..
Sedar tak sedar aku mengimbau balik kenanganku..kini aku dah bekerja sbgai seorg ustzah JQAF..aku rindukan saat2 zaman mudaku,yg mana aku begitu jahil,,dan akak husnalah dan shbat2 membimbingku..shinggalah aku skrg berani berhadapan dgn masyarakat...klu ada org mintak aku bagi tazkirah...mudah ja aku berikan,,dulu..terketar2..tak reti...tapi dgn kesedaran dan hidayah yg Allah campakkan dalam hati aku,aku mnjadi ustzah yg dpt membimbing org lain..smuanya bermula dari LIQO..syukran kak husna dan juga shbat2 ku..aku rindukan kalian ..ukhwah kita tetap segar diingatan..

OK! selesaila ana buat sedikit cerita,,hehe..kat sini motif yg ana nk smpaikan..pntingnya kita join atau masuk dalam liqo.di situlah medan tarbiyah kita..walaupun dlm liqo hnya pergi just baca quran jer..tapi sekurang2nya kita berkumpul dgn sahabat2 baca quran dan tafsir kan ayat2 quran..haaaa..dah dpt sikit ilmu..klu kita tak pegi jgn hrapla kita nk tafsir ayat2 quran..dalam liqolah mgjar kita berani bercakap ,berani memberi pndgn..dan memberi tazkirah..walaupun diberi taklif..kita sekurang2nya mympaikan ilmu kpd org lain...betul x???..oleh itu shbat2 kita ambil lah peluang ini..bila kita dh berumah tngga.kita bekerja tak der dah smua ini..tak der dah LIQO2..masa tue hnya gi kerja balik rumah,masak,jaga anak..tak dak masa dah untuk kita mgisi ilmu luar..dan dpt tarbiyah mcm dlm liqo yg ada skrg ni..sbelum terlambat ana ingin mengucapkan kpd adik beradik liqo ana...moga kita smua istiqamah dlm perjuangan ini..dan terus dtg liqo yer..hehe...dan kpd shbat2 ana, jum kita setiap hari jumaat luangkan sedikit masa untuk kita mgisi rohani kita dgn ilmu2 yg kita tak dapat dlm kuliah...akhir kalam..keikhlasan perlu ada dlm diri kita..amin..wallahu'alam..

0 comments: