BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 15, 2009

...............DISANA ADA SESUATU.........

ASSALAMULAIKUM...Dalam cuaca yg agak dingin ini,aku tetiba je dapat ilham untuk ku menulis sebuah cerita yg ku rasa dapat memberi semangat untuk terus mendalami ilmu..tetambah nak dekat exam ni..bermulalah sebuah kisah..
KRINGGGGG....jam loceng amira berbunyi,jam menunjukkan pukul 4.30 pagi,kewajiban sebagai anak dan sebagai penganti ibu turut ditaati setiap hari,sejak ibuku meninggal segala kewajipan dirumah aku dipertanggungjawabkan...Adikku..Asyraf,dan Asma..masih terlena dibuai mimpi..aku menjenguk ayahnku didalam bilik...ayah sedang bersiap2 untuk mencari rezeki untuk kami sekeluarga...bak kata pepatah hidup kami sekeluarga kais pagi makan pagi,kais petang makn petang..namun aku masih berasa bersyukur walaupun kami sekeluarga susah,kasih syg ayah kpd kami sgt berharga...aku siap2kan sarapan pagi untuk ayah,dan keluarga..jam menunjukkan 6.30 pagi..aku kejutkan adik2 kesayangan ku..
"Asyraf,Asma syg....bagun solat subuh..jap lagi kita2 siap2 pergi sekolah ye..asma merengek2..xnak kesekolah..maklumlah dia baru berumur 7 tahun..aku memujuknya sepeti anak2 kecik...
"adikku syg...tak baik begitu,kesian ayah..penat carikan sesuap nasi untuk kita,ibukan dah tiada..asma kena tolong akak,dan keluarga kita..kita keluarga susah dik...bila dgr nya nasihatku,asma terus bersemangat dan terus berhenti merengek"
Asyraf adikku yg kedua...menolong ayah mengangkat jala ayah,dan barang2 untuk mencari rezeki di laut..ayahku hnya seorg nelayan...walaupun usia asyraf baru berusia 15 tahun namun dia juga berasa tnggungjwab untuk menolong ayahku..ayahku selalu nasihatkan asyraf jgn fikirkan tntang ayah..ayah akan berusaha bersungguh2 untuk anak2 ayah..yang penting anak2 ayah berjaya..aku dan adik2 ku kagum dgn sifat2 ayah..ayah xpernah merungut tentang kewangan walaupun hakikatnya aku tahu hanya cukup untuk keperluan rezeki kami setiap hari....
Tepat jam 7.15 pagi aku dan adik2ku..melangkah kaki kesekolah,agak jauh rumahku dgn sekolah..dalam 15 minit baru smpai..setibanya aku disekolah..tetiba ...terdengar
beberapa kwn2 yg agak nakal mengejek kami bertiga"eiii tgk tu diowg punya baju lusuh,kasut koyak sana sini,beg dah putus tali..hahahaha..diorg mengejek aku dan adik2ku..aku mampu berdiam,asyraf jgk ternampak raut wajahnya dndam..aku berkata.adik2ku kita kna buktikan kemiskinan bukanlah halangan untuk kita berjaya..asyraf tersyum kembali...alhmdulillah...
Didlam kelas aku membuka buku sementara cikgu solehah masuk..hari ini keputusan percubaan spm ku..akan keluar..terasa gementar dan sedikit harapan untuk aku memperolehi keputusan yg cemerlang...aku hnya terbayang2 kelibat ayah yg penat mncari rezeki di laut..hujan,panas ayah redahi.."assalamualaikum,smua murid2 ckgu pada hari ini ckgu nak umumkan keputusan percubaan spm kamu..ada yg cikgu sedih kerana tak dapat keputusan yg cemelang..hatiku berdengup kncang..apakah nasibku ya Allah...kalaulah aku dapat teruk..mcmna hati ayah?? ya Allah...seorg demi seorg cikgu solehah umumkan..tibanya nama aku cikgu solehah kata"bangun amira!"..jntungku berdegup kencang,murid2 smua..berikan tepukan gemuruh kpd Amira..dia memperolehi 9A..ckgu cukup bangga dgn Amira..tahniah..tiba bergenang airmataku..alhmdulillah syukur padamu yaAllah...mgkinkah ini berkat ayahku memberi rezeki yg berkat kepada kami sekeluarga...terima kasih ayahhh...
Setiap hari ayah akan pulang kerumah pada pukul 7 mlm dan membawa bekalan makanan kpd kmi sekeluarga...aku melihat raut wajah ayahku begitu penat dan berpeluh2..kucapai tuala lalu mengesat peluh didahi ayah,ayahku tersenyum dan memberi ciuman di dahiku..ayah berkata"duhai anakku..ayah syg kamu smua..haaaa..mcmna keputusan anak ayah?? ok ke ? aku tersenyum dan menunjukkan keputusan ku..alhmdulillah,ayah sebak..mgkin dalam diri ayah,ayah berasa bangga dgn keputusanku..ayah berpesan kpdku.."anakku apabila kamu berjaya suatu hari nanti jgn lupa hubungan kamu dgn Allah,dan ayah tak akan mintak sempatimu anakku..biarpun ayah susah..ayah ingin melihat anak2 ayah berjaya dunia dan akhirat dan mnjadi anak yg soleh..aku peluk ayah menangis teresak2...aku berazam akan memberi kegembiraan kepada keluarga dan tak akan biarkan ayah mencari rezeki di pntai lagi..aku ingin berjayaaaaa..aku akan buktikan!! hnya wajah ayah dan adik2 yg terbyg difikiran ku setiap kali ingin menjwab peperiksaan ..ini memberiku smgat yg cukup luar biasa...
Pada pagi itu..ayah bersiap2 ke laut,aku tapaukan nasi untuk ayah...kucium pipi tua ayahku,dan meminta ayah doakan aku mndapat keputusan yg cemerlang,hari ini keputusan SPM akn diumumkan...ayah berpesan kepadaku sebelum dia melangkah keluar dari rumah"anakku ayah doakanmu mndapat keputusan yg cemerlang,ayah tak dapat pergi bersamamu untuk melihat keputusan SPM amira,kerana nanti kita sekeluarga kelaparan..ayah tak nak anak2 ayah hidup dlm kelaparan dan sedih kerana tak dapat makn..biar ayah berlapar asalkan kamu smua kenyang...Amira,kamu jagalah adik2mu sebaiknya,klu ayah tiada disisimu..apa pun yg terjadi..ayah taknak ank ayah putus asa belajar,ayah gembira kalau kamu semua berjaya walaupun ayah tak dapat bersama kamu..ayah dah tua amira,jgn tggai solat itu pesan ayah yg terngiang2 di telinga..aku,asyraf,asma memeluk ayah dan menangis..knapa ayah berkata begitu? ayah jgn tinggalkan kami ayah...kmi masih perlukan ayah..ayah tersenyum..."ayah tak tinggalkan kamu..cuma ayah ingin berpesan ja kat anak2 ayah yg ayah syg ni." ok smua pergi siap pergi kesekolah..ayah pulang nanti ayah nak tgk keputusan kamu Amira,Asyraf jaga kakak dan adik2 kamu bebaik yer..kamu lelaki..ingat pesan ayah ni...
Riuh rendah kedengaran suara pelajar2 tingkatan 5.mana tidaknya hari ini keluar keputusan spm..aku dengan perasaan tawakal kpd Allah apa pun yg aku dapat aku redho dgn ketentuannya..Asyraf adikku menemaniku mgmbil keputusan spm..cikgu solehah senyum melihat aku.."amira tahniah lagi sekali kmu mendapat pelajar terbaik disekolah..dan kamu berjaya mndapat 9A1..cepat telefon ayah kamu! aku hnya mampu menangis didepan adikku asyraf..tnda kegembiraan..
Aku dan adik2ku pulang kerumah,hatiku dah tak sabar2 nak gitaw ayah..ayahhhhh amira berjayaaaa..ini semua berkat ayahhh...terima kasih ayahhh..." aku nak jerit kat ayah kalu ayah ada dekat dgn ku..jam dah menunjukkan pukul 8 malam aku terus menanti dan menanti...aku dan adik2 tunggu kepulangan ayah,selalunya kami semua makn malam bersama ayah..asyraf adikku keluar ..."kak,adik tak sedap hatila kak..adik nak pi tgk ayah kat laut." dah lama sgt ni..dah kul 10 ayah tak balik2 lagi...hmm.."ok" adik pegi bebaik yer..bimbangnya akak..
Hampir sejam asyraf pergi,tak pulang2..aku tidak berhenti2 berdoa moga tidak menimpa sesuatu yg buruk.tetiba kedengaran diluar rumah..akak!!!!!!!!!! akak!!!!!!! akakkkk...smbil menagis teresak2.akakkk ayah..ayahhhhh...akak ayahhhhhh..knpa dik.??? ayah kak..ayah tenggelam dilaut..skrg ni pendduduk kmpung sdg mencari ayah.. YA ALLAH UJIAN APAKAH INI?? YA ALLAH SELAMATKAN AYAHKU YA ALLAH..KAMI SUDAH TIDAK BEREMAK ADAKAH AYAH?? selang beberapa minit jiran dtg kerumahku,dan mengkhabarkan mereka menjumpai mayat ayah..aku bagaikan hilang kawalan..dan tetiba pengsan..adikku asyraf dan asma..menagis teresak2..apakah nasib kami ya Allah..
Kini sudah 10 tahun meninggalkan seribu kenangan,susah senang aku dan adik2ku menyara hidup kami sekeluarga dgn menjual nasi lemak,asyraf adikku bekerja selepas sekolah bagi menampung yuran sekolah kami..aku sudah berputus asa ingin meneruskan pelajaran..tapi adikku asyraf nasihatkan aku..akak ingat harapan ayah..walau ayah tiada disisi kita ayah pasti gembira jika kita smua berjaya..adik sgup berkorban demi akak..asyraf tak akn smbung pelajaran..akak pergilah keMesir..adik akan mencari rezeki untuk akak dan adik asma..asyraf nak lihat akak berjaya,biarlah asyraf berkorban..sebak didada..aku peluk adikku inilah pengorbanan terbesar adikku..asyraf terima kasih ..akak berjanji akan belajar sguh2...aku mgmbil jurusan kedoktoran dimesir,,alhmdulilah berkat kesungguhan aku,aku mndapat keputusan terbaik dan dapat tajaan dari Mara..setelah 6 tahun aku diMesir aku hnya menelefon mereka..asma skrg sudah di matrikulasi..asyraf sibuk dgn kerjanya..dan selalu nasihatkan mereka agar jaga solat dan jgn lupa berdoa kpd arwah ibu dan ayah.."aku mengimbau semua ni ketika aku,asyraf. dan asma kepantai...aku anak ayah seorg doktor,manakala asyraf walaupun hnya setakat SPM mungkin berkat pengorbananya dia mnjadi ahli perniagaan yg berjaya dan asma seorg guru..aku,asyraf,asma berpelukkan menagis...dan aku berpesan walau bagimanapun adik2ku..kita sedarah sedaging jgn kita sesekali bergaduh dan bermasam muka..kita dah tak dak mak ayah mcm org lain..kita dah berjaya buktikan kejayaan kita dikkk walaupun kita dulu terlalu susah dik..kalau ayah dan ibu masih hidup pasti mereka turut gembira dgn kita."jum adik,kita ziarah kubur ayah dan ibu.....dan DISANA ADA SESUATU...apa yg terjadi padaku dan adik2ku tnpa ayah dan ibu mgajar kami erti kehidupan,dan belajar menerima qodo dan qodar..ayah,ibu..anak2mu sgt merindui kaliannn..hnya doa yg mampu kami sedekahkan pada kalian....wallahu'alam,

akhir kalam buat shabat2ku..dikesempatan kita masih ada ibu dan ayah,hadiahkan kejayaan kepada mereka...imtihan dah nak dekat..jum kita semua study sama2..klu kita berjaya,ibu dan ayah di tanah air pasti menagis tnda kegembiraan mereka..dikesempatan yg ada ana nurul aiman majidah bt johari ingin memohon kemaafan kpd shabt seperjuagan,ahli bet,dan adik beradik liqo...kak chaq mohon maaf byk2 ..kita buktikan kejayaan milik kita..org yg berjuang pasti ada kemanisan..dan jika ditakdirkan kegagalan pada kita,ingatlah kesilapan kita yg lalu,hbgn dgn Allah,ibu bapa,shbat2 cmna..?? dan jgak mungkin ada seribu hikmah yg terbaik buat kita..apa yg penting kita tuntut ilmu semata2 kerana Allah..sama2 kita doakan kejayaan bersama..salam imtihan..


0 comments: